VB&VH verzorgt decoratie en belettering ING Advieskantoren

Project:

Door de veranderingen in het ING dienstenpakket, moesten 60 ING kantoren verbouwd c.q. omgebouwd worden tot z.g. ING Advieskantoren. In opdracht van ING is VB&VH gevraagd voor deze kantoren de volledige decoratie, belettering, folie-applicaties en bebording te verzorgen.

Opdracht:

Gebaseerd op de strakke ING huisstijl-richtlijnen, en vormgegeven door JWT Amsterdam, het vervaardigen van een zeer uiteenlopend pakket aan zowel decoratieve als informatieve elementen. Tevens diende al deze elementen volgens een strakke verbouwplanning ook in alle kantoren te worden gemonteerd en aangebracht. Dit alles onder supervisie van de ING Gebouwendienst.

Planning:

Opdracht verstrekking: oktober 2013
Definitieve oplevering: maart 2014

Bijzonderheden:

In totaal betrof het meerdere soorten 3D gelaserde teksten, t.w. Welkomstteksten van in totaal 15.000 losse letters die op achterwanden werden geplakt en z.g. Merkmanifesten van in totaal 27.500 tekens, die als losse letters werden ingemonteerd op een gegroefde achterwand. Maar ook 3D teksten voor boven de geldautomaten, Service, Advies en plaatsnamen. Naast de decoratieve (one-way-vision) folie-applicaties op de buitenramen (met de bekende ING leeuw), in totaal 150m2 foliebelettering op de buitenramen en 350 m2 zandstraalfolie voor de privacy van de spreekkamers. 125 geprinte posters, 200 premium-plankjes (z.g. corniches) en aanloop beveiliging voor 90 deuren (decoratieve plusjes uit zandstraalfolie) maken het geheel compleet en volledig in lijn met de ING identiteit.

VB&VH verzorgt bewegwijzering Kröller Müller Museum

Project:

Het Kröller Müller Museum in Otterlo op de Hoge Veluwe, met een unieke collectie van 19e en 20e eeuwse beeldende kunst, was toe aan een verbetering en modernisering van de interne bewegwijzering. Gebaseerd op een ontwerp van Mijksenaar Wayfinding, is VB&VH gevraagd deze opdracht uit te voeren.

Opdracht:

In lijn met het ontwerp van Mijksenaar Wayfinding, en een hechte samenwerking, moest een modernere en meer hedendaagse ‘look’ van de interne bewegwijzering worden gerealiseerd. Dit betrof niet alleen de productie en montage van de bebording, maar ook de prototyping, materiaalselectie en definitieve technische uitvoering van de reeks zeer uiteenlopende borden en signering.

Planning:

Opdracht verstrekking: mei 2013
Definitieve oplevering: augustus 2013

Bijzonderheden:

In totaal zijn er bijna 70 elementen geproduceerd; onderverdeeld over verwijzingsborden, verwijzingsteksten, aanduidingsteksten en aanduidingsborden (deze laatste zowel in wandmontage als in uithangborden). Het betrof aluminium borden met uitgespaarde letters, maar ook 3D gefreesde letters, die aan de voorzijde in een andere kleur zijn gespoten dan de (kopse) zijkanten, en dit in combinatie met computer gesneden folie-applicaties en driedimensionale richtingpijlen. Materialisatie, techniek en uitvoering vormen een extra toevoeging aan dit toch al bijzondere museum, met een toonaangevende collectie van 19e en 20e eeuwse beeldende kunst met, als pièce de résistance, de grote Van Gogh collectie, Mondriaan en de beeldentuin.

Prinses Beatrix opent volledig gerestaureerd Museumkwartier

Project:

Het Museumkwartier in Den Bosch is een samenvoeging van het Museum Noord Brabant en het Stedelijk Museum Den Bosch. De totale nieuwbouw en renovatie van het museum heeft ruim 2 ½ jaar in beslag genomen, en werd op 24 mei 2013 door Prinses Beatrix officieel geopend. Binnen dit prestigieuze project was VB&VH verantwoordelijk voor de ontwikkeling, productie en installatie van de totale (en bijzondere) bewegwijzering, geheel conform het ontwerp van Mijksenaar Wayfinding.

Opdracht:

In lijn met het ontwerp van Mijksenaar Wayfinding en een hechte samenwerking moest een z.g. ‘satin look’ worden gerealiseerd met een voldoende transparant effect. Deze uitstraling past optimaal bij de omgeving en architectuur van het gebouw. Daarnaast zijn leesbaarheid en typografie natuurlijk essentiële ingrediënten voor een professionele bewegwijzering. De wayfinding bestaat uit vrijstaande zuilen, diverse soorten wandborden, pictogrammen en indexborden. Zowel in materiaalbeleving als belettering moesten deze 6 verschillende onderdelen voor de bezoekers allemaal dezelfde uitstraling hebben. In (technisch) creatief opzicht, productie en uitvoering lag hier dus een uitdaging.

Planning:

Opdracht verstrekking: februari 2013
Definitieve oplevering: april 2013

Bijzonderheden:

In totaal zijn er 117 elementen geproduceerd; onderverdeeld over 19 vrijstaande zuilen (2000 x 320mm), 35 wandborden (in 2 formaten), 12 uitsteek- en wandbordjes, 36 pictogrambordjes en 14 indexborden. Om de transparante ‘satin look’ te realiseren is gewerkt met zowel een wit semi transparant, als een vol wit acrylaat. Dit alles verwerkt in verschillende technieken, afhankelijk van de specifieke toepassing. Zo werd bij de diverse op de wand gemonteerde borden gewerkt met een witte achterplaat, die in maat iets is teruggehouden t.o.v. de semi transparante voorzijde. Hierdoor ontstaat een semi transparante rand die de indruk wekt alsof men de kolom ziet waarop het bord gemonteerd is. De teksten en symbolen zijn rechtsreeks, digitaal op het bebordingsmateriaal geprint.

VB&VH opereert op grote hoogte voor geveldecoratie van het ING Idea gebouw

Project:

Een van de nieuwste kantoren van ING, het Ideagebouw in Amsterdam Zuidoost, moest voorzien worden van een geveldecoratie, die qua uitvoering en formaat in lijn moest zijn met de immense afmetingen en hoogte van het gebouw. Daarnaast moest in de entreepartij een sfeerbepalende decoratie komen, maar ook verlichte en onverlichte wayfinding elementen in de parkeergarage. VB&VH tekende voor berekeningen, engineering, ontwikkeling, productie, montage en de algehele regie van het gehele project.

Opdracht:

In nauwe samenwerking met ING, en rekening houdend met de stringente eisen van zowel de gebouweigenaar als de gemeente heeft VB&VH de totale decoratie ontwikkeld en geproduceerd op basis van de ING huisstijl normen. De decoratie aan de buitenzijde betrof een combinatie van het bekende ING leeuwlogo en decoratieve lichtlijnen op 2 gevels van het gebouw, in de parkeergarage verlichte en onverlichte wayfinding elementen, maar ook verlichte ING logo’s op de wanden van de garage, ondersteund door lichtlijnen en ‘super imposed’ grote ING leeuwen in zowel oranje kleur als met zandstraal effect uitvoering naast de entree. Hierbij speelden creatieve, technische en constructieve uitdagingen een grote rol.

Planning:

Opdracht verstrekking: mei 2012
Definitieve oplevering: november 2012

Bijzonderheden:

In de parkeergarage werden op 2 wandhoeken verlichte ING logo’s met de bekende leeuw aangebracht, ondersteund door een ononderbroken decoratieve lichtlijn die om de hoek doorloopt met een totale lengte van 24 meter. Op de glaspartijen in de garage werden kolossaal grote leeuwdecoraties in ING huisstijl zowel in oranje als in zandstraaleffect aangebracht uit computergesneden, zelfklevende folie. De leeuwen hebben een hoogte van ruim 5 meter.

En tot slot het letterlijke hoogstandje; het ontwikkelen, produceren en monteren van de enorme geveldecoraties op een hoogte van maar liefst 75 meter.

Alvorens met de concrete opdracht begonnen kon worden moesten er eerst een aantal technische en constructieve problemen getackeld worden. VB&VH heeft allereerst berekeningen laten maken m.b.t. de sterkteconstructie, proefboringen gedaan ter voorbereiding op de definitieve constructie, en in eigen beheer de engineering uitgevoerd. Voor de beeldvorming: de rapportage van het bovenstaande besloeg 65 pagina’s.

Omdat de dak- en gevelconstructie niet berekend waren om de geveldecoratie te monteren, werden in totaal 2 x 7 dakbeugels in uiteenlopende maatvoeringen geproduceerd, soms met een lengte van wel 7 meter. Deze beugels zijn door boringen en constructies in de betonconstructie van het gebouw verankerd, en steken over de oplopende dakrand heen. Er is dus sprake van een overhangende constructie, waartegen de enorme logo’s zijn gemonteerd. Het geheel wordt decoratief ondersteund door oranje lichtlijnen. De montage gebeurde met behulp van een telescoopkraan en de aanwezige glazenwassersgondel.

Formaatimpressies:
Hoogte letters: 2,6 meter
Hoogte ING leeuw: 3,3 meter
Lengte lichtlijnen: 14 meter.

Alle elementen, dus zowel de logo’s als de lichtlijnen, zijn uitgevoerd met duurzame LED verlichting-systemen.

Onder regie van VB&VH en naar grote tevredenheid van ING over de algehele uitvoering, heeft het gebouw op subtiele wijze een eigen ING uitstraling en identiteit gekregen.

VB&VH tekent binnen het project WalhallAA voor bewegwijzering en decoratie gebouw AA PostNL

Project:

Het voormalige TNT Post hoofdkantoor (gebouw AA) aan de Prinses Beatrixlaan in Den Haag is voor PostNL ingrijpend verbouwd onder de pakkende projectnaam WalhallAA. Binnen dit project heeft VB&VH de volledige decoratie en bewegwijzering verzorgd van dit 19 verdiepingen tellende gebouw.

Opdracht:

In nauwe samenwerking met PostNL en ontwerpbureau VBAT, binnen een zeer bijzonder concept, het volledige ontwikkelen, produceren, uitvoeren en monteren van o.m. wanddecoraties, bebordingen, iconen en aanvullende bewegwijzering. Het bijzondere, veelzijdige en complexe karakter van deze opdracht wordt onder ‘Bijzonderheden’ nader toegelicht.

Planning:

Opdracht verstrekking: november 2011
Definitieve oplevering: in fasen 2012

Bijzonderheden:

Tezamen met PostNL en ontwerpbureau VBAT is een concept gekozen waarbij met name de speciale vormentaal in het oog springt. O.a. (sterk uitvergrote) postzegels vormen het Leitmotiv op muren en glazen wanden in zowel liftportalen, pantries als ook de werkvloeren. Door de gekozen vormentaal is letterlijke bewegwijzering bijna overbodig. De motieven wijzen als het ware zelf de weg door het gebouw. De namen van de Nederlandse provincies vormen de namen van de verschillende vergaderruimtes.

Door het gehele gebouw geven meerlaags transparante acrylaat bebordingen uitleg over de verschillende toegepaste postzegels. Daarnaast werd op glazen wanden privacy zandstraalfolie aangebracht en werd ook gewerkt met iconen, verwijsbordjes en kolomstickers. De stijlvolle etagenummers bij de diverse liften zijn vervaardigd uit 12 mm dik acrylaat, dat in een glanzende metallic grijze finishing is gespoten. Voor de beeldvorming van de omvang even wat kengetallen: 1865 m2 full colour geprinte folie in de lifthallen, 615 m2 wandecoraties op de werkvloeren, 95 m2 zandstraalfolie, 250 iconen en vergader-aanduidingen, 120 postzegel en verwijsbordjes, 38 etagenummers en bijna 700 kolomstickers.

Al met al een omvangrijk, stijlvol en complex project waar VB&VH met trots op terugkijkt.

Scheepvaartmuseum
gaat in zee met VB&VH

Project:

Na een sluiting van ruim 4 jaar heeft het prachtig gerenoveerde Scheepvaartmuseum haar deuren weer geopend. Ondermeer de prachtige glazen koepel die de binnenplaats overkapt heeft reeds de internationale media bereikt. Het project omvat het ontwikkelen en aanbrengen van een bewegwijzering die volledig aansluit bij het authentieke karakter van het historische en monumentale pand dat het Scheepvaartmuseum huisvest.

Opdracht:

Gebaseerd op een ontwerp van Mijksenaar Wayfinding, het realiseren van een bewegwijzering die rechtstreeks op ruw afgewerkte muren moet kunnen worden geappliceerd, en de indruk wekt als decoratieschildering te zijn aangebracht. Hiervoor werden diverse materiaalsoorten geselecteerd, getest, aangepast en uiteindelijk toegepast; dit alles in nauwe samenwerking tussen het Scheepvaartmuseum en VB&VH.

Planning:

Verstrekking definitieve opdracht 9 augustus 2011
Definitieve oplevering 30 september 2011

Bijzonderheden:

In het door Daniël Stalpaert in 1656 ontworpen s‘Lands Zeemagazijn, nu het Scheepvaartmuseum, moet natuurlijk een bewegwijzering worden toegepast die voldoende eer doet aan dit historische pand. Door de toepassing van speciale geprinte applicatiefolie is een realistisch beeld ontstaan alsof de bewegwijzering rechtstreeks op de ruw afgewerkte muren is geschilderd.

Nergens is er sprake van een overkill aan bewegwijzering, terwijl het publiek zich toch logisch en gericht beweegt tussen Hollandse zeehelden zoals Michiel de Ruyter, Tromp, Bestevaer en Willem Barentsz.

Een prestigieus project, gerealiseerd binnen de gestelde planning, met een tevreden opdrachtgever, waarop VB&VH met recht trots is.

TNT Centre Hoofddorp
zo duurzaam als maar kan!

Project:

Het technisch ontwikkelen, prototypen, produceren en plaatsen van de volledige interne bewegwijzering, bebording en decoratie van het nieuwe hoofdkantoor van TNT in Hoofddorp.

Opdracht:

Gebaseerd op een ontwerp van Studio Dumbar, het vertalen, prototypen en technisch uitvoerbaar maken van alle sign elementen, gebaseerd op gebruik van duurzame materialen; en vervolgens deze elementen produceren, decoreren, monteren en plaatsen.

Planning:

Verstrekking definitieve opdracht begin januari 2011
Definitieve oplevering 4 maart 2011

Bijzonderheden:

Het TNT Centre in Hoofddorp heeft ondermeer een 100% duurzame energievoorziening, CO2-emissievrij, hergebruik van energie en is gebouwd van recyclebare materialen. Daarin past natuurlijk alleen een duurzaam geproduceerde bewegwijzering en decoratie. Gebaseerd op een ontwerp van Studio Dumbar, en in nauwe samenwerking met het TNT projectteam, Ex Interiors en Twijnstra Gudde, ontwikkelde, produceerde en installeerde VB&VH de custom made bewegwijzering die perfect aansluit bij de materialen en vormentaal van het gebouw.

Het Dumbar concept, waarin de duurzame materialen, vormentaal, kleuraccenten, raamapplicaties en de ruimtelijke ordening waren opgenomen, is vastgelegd in het z.g. 'bordenboek'. VB&VH heeft van hieruit de technische vertaling gemaakt, met toepassing en verwerking van veel massief hout, die in de uitvoering het 'bordenboek' bijna overtrof. Het ging hierbij om (vormen van) vrijstaande zuilen, lift- en etage-elementen, maar ook kantoor- en ruimte-aanduidingen. Het geheel vormt een perfecte match met het ruimtelijke gebouw waar het buitenlicht zich vermengt met het interieur en een majestueuze houten trap als een soort 'pièce de résistance' alle verdiepingen met elkaar verbindt.

In totaal gaat het over 7 in massief hout gevormde zuilen, 100 in massief hout gevormde bebordingen, 340 ruimte-aanduidingen, 420 vrijstaande pictogrammen en ruim 300 m1 decoratieve raamfolie met geïntegreerde spreuken, gezegden en wijsheden.

Van Beem & Van Haagen realiseert buitenbewegwijzering Science Park Amsterdam

Project:

Het technisch ontwikkelen, produceren en plaatsen van de buitenbewegwijzering voor Science Park Amsterdam.

Opdracht:

Gebaseerd op een ontwerp van Bureau Mijksenaar, het ontwikkelen, produceren en monteren van de complete externe bewegwijzering van Science Park in het Kruislaangebied Amsterdam; een terrein van 500.000 m2 waarop zich 16 gebouwen bevinden. De voorafgaande survey op locatie, benoemen van de knel- en aandachtspunten, verwijdering van de oude bebording en het uitvoeren van het overall project management maakte eveneens deel uit van de opdracht.

Planning:

Verstrekking definitieve opdracht juli 2010
Definitieve oplevering september 2010

Bijzonderheden:

Science Park Amsterdam is de ontmoetingsplek voor ondernemers, wetenschappers en studenten op het gebied van ICT en Life Sciences; en huisvest ondermeer de bèta faculteit van UvA en de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek).

Mede op basis van het geproduceerde prototype, heeft VB&VH de opdracht verworven voor de totale buitenbewegwijzering; bestaande uit autoborden, gebouwborden en fiets- en voetgangersbebording. Dit omvangrijke wayfinding project bestaat uit een variëteit van ruim 90 portalen en masten en totaal 125 borden.

De autobewegwijzering voor gebouwen en parkeerplaatsen (in 6 verschillende formaten, tot een hoogte van 2 meter) is uitgevoerd in een z.g. retro-reflecterende folie (rood voor de verwijzing naar de gebouwen en blauw voor verwijzing naar de parkeerplaatsen). De masten en vrijstaande portalen zijn een mooi voorbeeld van de vertaling van functioneel ontwerp naar techniek, waarbij stabiliteit en windkrachtbestendigheid een cruciale rol vervullen. De gebouwborden en fiets- en voetgangersbebording zijn uitgevoerd in een gematteerde sublimatietechniek. De fiets- en voetgangersborden zijn geproduceerd in een 2-, 3- en 4-armige variant. Echter allen voorzien van de specifieke veelkleurige Science Park ´identity tag´.

Alle masten en portalen zijn geplaatst op in de grond verzonken betonnen sokkels. Saillant technisch detail daarbij is het dichtst bedrade glasvezelnetwerk van Europa dat zich onder het maaiveld bevindt, waardoor plaatsing d.m.v. GPS location finding moest plaatsvinden.

Van Beem & Van Haagen realiseert gebouwidentificatie en bewegwijzering Hilton Den Haag

Project:

Het ontwikkelen, produceren en plaatsen van gebouwidentificatie en in- en externe bewegwijzering elementen voor het nieuwe Hilton in Den Haag.

Opdracht:

In samenwerking met strategisch partner Astley Signs U.K., het ontwikkelen, produceren, monteren en plaatsen van verlichte gebouwidentificaties en luifeltekst alsmede de interne kamernummerborden en diverse verwijs- en bestemmingsborden. Maar ook het maken van een wayfinding plan en het overall project management maken deel uit van de opdracht.

Planning:

Verstrekking definitieve opdracht april 2010
Definitieve oplevering eind mei 2010

Bijzonderheden:

Astley Signs/VB&VH verwierven maart 2010 het predicaat Approved Supplier Hilton Worldwide. De nieuwe huisstijl voor Hilton Den Haag maakt onderdeel uit van de wereldwijde aanpassing van de huisstijl van Hilton International.

Extern vormen 2 grote gevelsigneringen op 20 meter hoogte de eerste eye catchers in de Zeestraat in hartje Den Haag. Vervolgens een doosletter-tekst boven de luifel van 3,5 meter lang, evenals de gevelsigneringen verlicht d.m.v. energiezuinige LED systemen.

Op basis van hun wayfinding expertise werden Astley Signs/VB&VH tevens gevraagd het gehele interne wayfinding plan te maken. Er werd een aangelicht acrylaat kamernummerbord ontwikkeld, waarvan er ruim 200 werden geproduceerd en gemonteerd. Deze glasheldere borden, achterwaarts voorzien van het kamernummer, worden aangelicht door energiesparende LED verlichting. VB&VH tekende eveneens voor het aanleggen van bekabeling en het plaatsen van minitrafo's boven de systeemplafonds.

Last but not least, werden meer dan 100 verwijsborden, bestemmings- en verzamelborden en liftborden uit gehard glas, gevat in een aluminium drager en voorzien van teksten in een zowel een zwarte als zandstraal uitvoering, geproduceerd en gemonteerd.

Prorail stelt groot vertrouwen in VB&VH

Project:

Het ontwikkelen, produceren en plaatsen van een groot aantal identificatie items ten behoeve van de visuele introductie van de OV Chipkaart.

Opdracht:

VB&VH heeft de opdracht verworven om voor Prorail de survey, ontwikkeling, productie, plaatsing en logistiek te verzorgen van de visuele introductie van de OV Chipkaart op 280 NS stations. Het betreft een groot aantal, zeer uiteenlopende identificatie items, die allen gericht zijn op een tijdige en optimale communicatie en informatie van deze kaartintroductie naar de reizigers.

Bijzonderheden:

De extreem korte doorlooptijd was een van de belangrijkste eisen bij het verstrekken van de opdracht; opdrachtverstrekking medio september 2009, afronding plaatsing/montage fase1, 1 oktober 2009. Te beginnen bij 4 gecombineerde NS/Metrostations in Amsterdam (Bijlmer Arena, Duivendrecht, Amstel en Lelylaan), waarna aansluitend 276 overige NS stations volgden. In totaal werden meer dan 14.000 elementen geproduceerd, in de kleurstellingen magenta en NS blauw. De 4 gecombineerde NS/GVB Metro stations kenden een extra complicatie. Hier moest, naast de visuele introductie, worden zorg gedragen voor het begeleiden van de reizigersstromen naar de juiste poortjes voor respectievelijk trein en metro. Hiervoor werden, in samenwerking met Mijksenaar Waysigning, speciale informatieborden ontwikkeld, die door VB&VH werden "vertaald" naar een wayfinding systeem. De dubbelzijdige borden boven de toegangspoortjes zijn d.m.v. een speciale klemconstructie bevestigd. Het grootste bord is ruim 6 meter lang.

Voor de vloertransfers werd eerst onderzoek gedaan naar de juiste folie. Uiteindelijk viel de keuze op een speciale 3M folie die, in verband met de korte doorlooptijd, rechtstreeks uit de VS werd ingevlogen, omdat er in Europa niet voldoende voorraad aanwezig was. De combinatie van deze folie met extra toplaag en de juiste verfkeuze leidde tot slijtvaste, slipveilige vloertransfers, uiteenlopend van 2 x 1 tot 6 x 1 meter voor de combinatie-stations, die zelfs vanaf de perrons al zichtbaar zijn.

Tevens werden op 280 stations de 1.600 kaartlezers gemarkeerd door magenta gekleurde vloertransfers met een doorsnede van 1 meter. Het totale gamma aan informatiedragers bestond achtereenvolgens uit 3.000 bedrukte en gefreesde topborden, uit 8mm slagvast polycarbonaat, voor de check-in zuilen; 1.250 speciaal ontwikkelde V-vormige informatieborden uit magenta gekleurd kunststof en duizenden markeringen.

Aan deze zeer geslaagde krachtproef is een testperiode voorafgegaan, waarbij grote groepen reizigers geconfronteerd werden met de visuele uitingen en kleurstelling. Uit zeer uitgebreide enquêtes bleek tenslotte hoe de gemiddelde reiziger zou reageren.

Stemhokje VB&VH officieel erkend in Nederland

Project:

Doorontwikkeling van het bestaande displaysysteem naar een internationale roll out van het ultieme stemhokje, inclusief multifunctionele toepasbaarheid en mogelijke aanpassingen op basis van internationale eisen en wensen.

Opdracht in eigen beheer van VB&VH:

Onderzoek en uitwerking van meerdere toepassingen van hetzelfde product inclusief additionele accessoires, maar ook serieuze acquisitie in andere Europese landen, zoals de U.K., België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Bijzonderheden:

Na het succes van het stemhokje op weg naar de Europese Verkiezingen van 2009, is de algehele doorontwikkeling in een stroomversnelling gekomen. VB&VH is inmiddels marktleider in Nederland voor dit product, en het stemhokje is officieel erkend volgens de eisen en normen die de Kiesraad daaraan stelt.

Maar er is niet stilgezeten. Verwijsstandaards, digitaal geprinte stembusbekledingen en een reeks van accessoires zijn aan het "verkiezingen-pakket" toegevoegd. Om de multifunctionaliteit te benadrukken kan het stemhokje, in driehoeksvorm geplaatst, ook als expositie/informatiedrager dienen, waaraan posterhouders, een flipover of een whiteboard kunnen worden bevestigd.

Ook internationaal zijn er spectaculaire ontwikkelingen te melden. Tezamen met strategisch partner Astley Signs is een gericht samenwerkingsverband opgezet, specifiek voor de U.K., onder de naam Professional Election Solutions. Er werd internationaal deelgenomen als exposant aan beurzen, specifiek gericht op de (gemeentelijke) overheid, in o.m. Newcastle, Blackpool, Wallonië en Gent en, met het oog op de Franse verkiezingen in 2011, in Parijs.

Waar in Nederland en België de Kiesraad maatvoorschriften kent van 2 x 1 x 1 meter, is dat in andere landen niet het geval. Zo gaat een stembureau-voorzitter in Engeland met de auto naar allerlei regionale stemdistricten en daarbij transporteert hij zelf de benodigde stemhokjes. Ondermeer voor dit doel ontwikkelt VB&VH momenteel een stemhokje met telescopisch inschuifbare poten en een ingeklapt formaat van 93 x 75 x 8 cm, dat op de achterbank van een normale personenauto past.

Nog even wat interessante kengetallen: Inmiddels zijn er meer dan 15.000 exemplaren van het stemhokje geproduceerd, en wordt de eerste levering van 1.000 hokjes voor de U.K. op dit moment afgewikkeld. Maar naast de hokjes zelf, meer dan 12.000 draaghoezen, 13.000 speciaal vervaardigde LED tubes voor de verlichting, 12.000 inserthouders, 15.000 rode potloden met ketting en musketon sluiting, 3.800 kunststof stembussen, 3.500 stembureau verwijzingsborden en honderden stembus bekledingen.

VB&VH ontwikkelt het ultieme stemhokje.

No flash installed

Project:

Ontwerp, ontwikkeling, prototyping en productie van een gebruikersvriendelijk stemhokje, dat een vervanging kan zijn van de bekende houten uitvoering van 30 kg.

Opdracht in eigen beheer van VB&VH:

Toen bekend werd dat de stemcomputer niet meer gebruikt mocht worden, ontspon zich bij VB&VH het idee om het ultieme stemhokje als eigen product op de markt te brengen. Een product dat qua techniek, materiaal en uitvoering veel dichter bij de core business van VB&VH ligt dan je misschien zou denken. Immers de parallel tussen een display en dit eigentijdse stemhokje is natuurlijk snel getrokken.

Bijzonderheden:

Na het sonderen van de belangstelling bij een aantal (grotere) gemeentes, bleek er voldoende draagvlak om dit project op te pakken en parallel te gaan ontwikkelen en te gaan communiceren met alle gemeentes in Nederland, met als uitdaging de Europese verkiezingen van 4 juni 2009.

Middels een uitgebreide reeks bezoeken aan de betrokken gemeente-functionarissen, werd uiteindelijk voor het VB&VH product een behoefte vastgesteld bij 170 gemeentes in Nederland.

Specifieke productie-eisen gesteld door VB&VH: Overeenkomstig Artikel J5 van het kiesbesluit, licht in gewicht (uiteindelijk 16 kg), inklapbaar tot een geringe afmeting, verstelbaar schrijfblad, schadevrij op te bergen, optionele draadloze LED verlichting, geen losse onderdelen en last-but-not-least een bevestigingsmogelijkheid voor het bekende rode potlood.

Uiteindelijk werden ruim 12.600 stemhokjes in productie genomen die gezamenlijk uit bijna 200.000 kg materiaal en meer dan 1,3 miljoen onderdelen zijn samengesteld.

Start productie: 21 oktober 2008
Laatste uitlevering: 14 mei 2009

VB&VH getest op al haar vaardigheden!

No flash installed

Project:

1.650 nieuwe Geldautomaat omkastingen.

Opdracht:

Allereerst de hoge kwaliteitseisen. De gehele uitstraling en afwerking had de allerhoogste prioriteit bij de opdrachtgever. Dat betrof zowel eisen m.b.t. verlichting en belettering, maar ook en vooral vochtwerendheid, stabiliteit en materiaalkeuze. Daarnaast was het van cruciaal belang dat bij de ontwikkeling en prototyping zeer nadrukkelijk rekening werd gehouden met de latere serieproductie. Eén mooi exemplaar is geweldig, maar 1.650 top exemplaren is waar het uiteindelijk om gaat.

Bijzonderheden:

RVS was de uiteindelijke keuze voor alle metalen componenten. Dat gold voor zowel de oranje, witte als de grijze omkastingdelen (2 mm dik RVS), als voor schroeven, bouten en moeren. De specifieke vorm van het ontwerp (de z.g. knikvorm) was al een uitdaging, als het gaat om de passing van de verschillende componenten. Het prototype moest natuurlijk kunnen worden vertaald naar CNC (Computer Nummerical Control) gestuurde technieken voor de serieproductie. Ook de esthetische verlichtingseisen logen er niet om. Talloze lichtbronnen werden er getest in combinatie met folieapplicaties en zeefdrukproeven. Dit alles in nauwe samenwerking met opdrachtgever en de ontwerpers. Een zeer minutieus proces van testen, bijstellen en weer testen met verschillende lichtbronnen, lichtsterktes en kleuren, leidde uiteindelijk tot het gewenste resultaat.

De eis: witte verlichte uitstraling naar de voorzijde en een oranje halo effect naar de muurzijde. Uiteindelijk bracht het idee van VB&VH om te kiezen voor 10 mm acrylaat, in combinatie met speciaal ontwikkelde ingegoten waterdichte LED's (Light Emitting Diodes) de oplossing. Een afgewogen combinatie van in raster geprinte folie voor de lichtspreiding, het in de juiste kleur-saturatie aftonen van de LED's en de gezeefdrukte folie leidde uiteindelijk tot het prachtige eindresultaat. Spark ontwikkelde parallel een z.g. "smart dimmer", die niet alleen het aan- en uitschakelen stuurde, maar tevens de hoeveelheid lichtopbrengst in relatie tot het omgevingslicht (dag/schemer/nacht). Speciaal ontworpen tunnels in een spuitgiet techniek garandeerde uiteindelijk een perfecte aansluiting van het beeldscherm op de omkasting, die er ook nog eens esthetisch super uitziet. Ondanks al deze complexiteit heeft deze gehele wijze van ontwikkelen geleid tot een werkelijke "Plug-and-Play" bij de installatie. VB&VH is zeer trots op het vertrouwen dat de opdrachtgever in haar heeft gesteld. Een opdracht waarin wij werkelijk al onze expertise kwijt konden.

Vodafone strijkt neer in Amsterdam

No flash installed

Project:

Volledig nieuwe gevelidentificatie op hoog- en laagbouw van Q-Port aan de Kingsfordweg in Amsterdam.

Opdracht:

VB&VH verzorgde de vrijstaande naamsaanduiding "Vodafone" op het dak van de hoog- en laagbouw van het nieuwe kantoor van Vodafone in Amsterdam. De volledige survey, technische en bouwkundige constructie, betonpalen en stroom-dakdoorvoer zijn onder regie van VB&VH uitgevoerd.

Bijzonderheden:

Op basis van de strikte richtlijnen voor Brand Identity van Vodafone, werden allereerst uitgebreide kleur- en lichtproeven (zowel nacht- als dagwaarde) genomen en een leesbaarheidsonderzoek uitgevoerd (gebouwhoogte aan de Ringweg A10, 72 meter).

Ook de vergunningaanvragen en de coördinatie met de gebouweigenaar, de technisch tekenaar en de aannemers/constructeurs van de secundaire constructie, werden geregisseerd door VB&VH. VB&VH tekende zelf uiteraard voor de ontwikkeling en bouw van de enorme doosletter componenten en de primaire stormvaste constructie.

In nauwe samenspraak met de klant werden, door minutieus vergelijkend onderzoek en proeven in Engeland, de definitieve rode acrylaatkleur en de rode kleurtemperatuur van de 12 Volts LED verlichting vastgesteld.

Uiteindelijk werd er een vrijstaande lichtreclame gerealiseerd met een letterhoogte van 1,40 meter en de bekende speechmark (icon) met een doorsnede van maar liefst 3 meter. VB&VH werkte voor dit project, naast de Nederlandse partijen, samen met strategische partners in Engeland en Duitsland.

Inmiddels is de lichtreclame een echte "landmark" langs de Amsterdamse Ringweg.

VB&VH verzorgt stations- naamborden Metro Amsterdam

No flash installed

Project:

Het produceren en monteren van verlichte en onverlichte stationsnaam- en verwijzingsborden op 11 Metrostations in Amsterdam.

Opdracht:

In navolging van de stations Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid WTC, kreeg VB&VH van het GVB Amsterdam de opdracht om, na renovatie, voor 11 Metrostations de stationsnaam- en verwijzingsborden te produceren en te monteren.

Bijzonderheden:

Een belangrijke eis bij het verstrekken van de opdracht was, dat bij beschadiging of graffiti, snel (dat is binnen enkele uren) een eenvoudige omwisseling van de beschadigde fondplaat kon plaatsvinden, terwijl in alle gevallen het tekstgedeelte niet mocht beschadigen.

De oplossing die VB&VH hiervoor ontwikkelde was een soort cassette systeem. Hierbij beschermt een transparante slagvaste fondplaat de achterliggende tekstplaat. De borden kennen een formaat van 1550 x 390 mm. Er werden 2 types ontwikkeld, t.w.: een dubbelzijdige uitvoering die onder de stationsluifel door middel van een pendelconstructie wordt bevestigd en een eveneens dubbelzijdige uitvoering met paalbevestiging Voor deze laatste uitvoering werd een fraaie technische en esthetische oplossing voor de vlekkeloze aansluiting op de paal ontwikkeld, die tevens zo is geconstrueerd dat doorhangen wordt uitgesloten.

VB&VH verzorgde tevens de volledige survey, de technische uitwerking en de installatie ter plekke op de stations.

In totaal zullen er ruim 100 bebordingen worden vervaardigd en geïnstalleerd. De stations Gaasperplas, Verrijn Stuartweg, Holendrecht, Diemen-Zuid, Reigersbos, Amsterdam Zuid/WTC en Venserpolder zijn inmiddels al gerealiseerd.

Dynamisch lichtlijnenspel in Gebouw Acanthus

No flash installed

Project:

Ontwikkeling, productie en montage van een lichtlijnenspel met dynamisch programmeerbare "lightwave" in de hoofdentree van Gebouw Acanthus in Amsterdam Zuidoost.

Bijzonderheden:

VB&VH werd gevraagd de ontwikkeling, productie en montage ter hand te nemen van een immens lichtlijnenspel in de hoofdentree van Gebouw Acanthus in Amsterdam Zuidoost. Alvorens tot werkelijke productie over te kunnen gaan, werden talloze proefsessies gehouden om kleur en uitstraling vooral op de situatie ter plekke af te stemmen.

Uiteindelijk ging het in totaal om een lengte van 72 meter, met een breedte van bijna 7 meter. Het concept bestaat uit een LED verlichting, die op een minimum niveau blijft branden, terwijl een feller verlichte wave, er als het ware "overheen loopt; van buiten naar binnen, over de totale breedte en lengte van het plafond en de achterwand en een gedeelte van de vloer. De vloer is afgedekt met gehard glazen panelen (daar kan men dus gewoon over heen lopen), terwijl de achterwand in z'n geheel is afgedekt met een strak gespannen oranje doek.

Voor de montage werd een enorme loopsteiger gebouwd van 45 x 7 meter, die op 6 meter hoogte als werkvloer fungeerde. Sommige delen konden desondanks slechts met z.g. schaarhoogwerkers worden bereikt.

Het eindresultaat is een spectaculair lichtkunstwerk waarin ruim 1.400 LED tubes zijn verwerkt met een totale lengte van bijna 5.000 meter met 245.000 LEDs. De "lightwave" is computergestuurd en dynamisch instelbaar; zowel qua bewegingspatroon, -snelheid als kleurintensiteit.

Swissport icoon reeds zichtbaar vanaf de aanvliegroute!

Project:

Engineering, productie en installatie van de gebouwidentificatie van Swissport voor hun distributiecentrum Amsterdam Schiphol.

Bijzonderheden:

Van Beem & Van Haagen verzorgde de gebouwidentificatie op de gevel van het distributiecentrum van Swissport voor hun locatie Amsterdam Schiphol. VB&VH tekende voor zowel de engineering, de productie als de installatie van deze immense Swissport branding + logo. Het gaat om letters van 3 meter hoog en een logo met een hoogte van maar liefst 6 meter. Onder supervisie van VB&VH verzorgde strategisch partner Astley Signs in Newcastle de volledige productie en het transport. Eens te meer bleek hoe belangrijk onze goede en efficiënte samenwerking met Astley is, voor het welslagen van dergelijke grootschalige en volumineuze producties. Het enorme verlichte gevel-icoon is reeds vanuit de lucht waarneembaar.

EURO MAIL

Project:

Restyling huisstijl 9 locaties en het complete wagenpark.

Opdracht:

Produceren en leveren van zogenaamde "specials". Het betreft hier het vervaardigen van verlichte gebouw-identificaties, alsmede het verwijderen en afvoeren van de oude elementen.

Bijzonderheden:

Voor de aanpassing van de huisstijl van Euromail was de opdracht om binnen het gestelde budget een passende rebranding voor de gevelsigning, buitenbewegwijzering en wagenpark door te voeren.

Een extra uitdaging was dat vele technische aspecten, weliswaar in beperkte oplage, aan bod kwamen. Verlichte en onverlichte gevelsigning, onverlichte bewegwijzeringborden in portalen, parkeerborden en restyling van het volledige wagenpark.

WOONDOME ALMERE

Project:

Een van de grootste en modernste woonmalls van Nederland met klanten uit heel Nederland kreeg een visuele upgrading aan de buitenzijde om zich nog nadrukkelijker te profileren en de attentiewaarde aanzienlijk te verhogen.

Bijzonderheden:

Gevelbeletteringen met een lengte van 31 meter respectievelijk 21 meter met een letterhoogte van 3 meter en 2 meter, oranje kleuraccenten en full colour raamvisuals hebben sterk bijgedragen om het beoogde doel te bereiken. Ook werden binnen o.a. de trappenhuizen "kunstig" aangepakt. Om de gevoerde topmerken nog eens extra te benadrukken werden er talloze verwisselbare visuals vervaardigd en geïnstalleerd in een formaat van 4 meter bij 1.60 meter. Ook promotionele raamvisuals maakten een onderdeel uit van het project. De eerste bezoekersmetingen hebben geleerd dat er een forse stijging van het aantal bezoekers van liefst 20% waarneembaar is. Een tevreden opdrachtgever dus.

ARUBA AIRPORT REINA BEATRIX, VB&VH nu ook daadwerkelijk de grens over!

Project:

Compleet nieuwe verlichte bewegwijzering.

Opdracht:

Van Beem & Van Haagen heeft de opdracht uitgevoerd voor de ontwikkeling, prototyping, survey, productie en technische begeleiding van de verlichte bewegwijzering voor International Airport Reina Beatrix, Aruba. Na een periode waarin de technische ontwikkeling van verlichte bewegwijzeringunits centraal stond zijn we erin geslaagd om binnen het AAS INFOS concept ( AAS/Bureau Mijksenaar) verlichte verwijzing, vluchtroute en bestemmingsborden te ontwikkelen die de strenge esthetische richtlijnen van Amsterdam Airport Schiphol blijven volgen maar zich toch kenmerkt door een eigen unieke "Aruba Look".

Bijzonderheden:

Mede in het kader van de reeds door ons ingezette ontwikkeling op het gebied van onderhoudsarme concepten vond er een kruisbestuiving plaats tussen reeds bekende en minder toegepaste technieken. Nadat de engineering voltooid was, werden er vier extrusie matrijzen vervaardigd. Dit heeft geleid tot een product wat in de dubbelzijdige uitvoering in alle formaten nooit dieper wordt dan 135mm en in de enkelzijdige uitvoering een maximale diepte van 95mm kent: egaal uitgelicht! Wij zijn er tevens in geslaagd om 50.000 branduren te kunnen garanderen.

De handwegwijzers die heden op de Airport Amsterdam Schiphol gebruikt worden hebben een belangrijke technische upgrade gekregen, zodat het gewicht aanzienlijk is gereduceerd en door de door ons toegepaste verlichting onderhoudsarm is.

De inspirerende samenwerking tussen directie/management Peter Steinmetz, Jürgen Benschop van de Luchthaven Aruba, Hans Bouchier Amsterdam Airport Schiphol, Bureau Mijksenaar, Fabrique en Van Beem & Van Haagen heeft tot een prachtig product geleid.

21 november 2007 is fase 1 van dit project, totaal zo'n 112 verlichte elementen, opgeleverd en vond er een feestelijke opening plaats. De montage op de "Airport" werd onder leiding van twee supervisors van VB&VH door een locale installateur uitgevoerd. In het eerste kwartaal 2008 worden nog eens 170 verlichte verwijzingen geleverd en onder onze supervisie "on the spot" gemonteerd. Lees verder de testimonial van Peter Steinmetz, directeur Aruba Airport Reina Beatrix.

TNT POST SPECIALS

Project:

Rebranding ruim 100 special locaties.

Opdracht:

Produceren en leveren van zogenaamde "specials". Het betreft hier het vervaardigen van verlichte gebouw-identificaties, alsmede het verwijderen en afvoeren van de oude elementen.

Planning:

Opdracht: september 2006
Gereed: maart 2007

Bijzonderheden:

Parallel aan het totale rebrandingsproject TNT Post, Postbank en Postkantoren moesten de gebouwen van TNT Post waar speciale verlichte aanduidingen in afwijkende formaten "gesignaleerd" waren ook ge-rebrand worden. Op zich al een mega-operatie, in verband met de vaak extreem grote formaten. Ruim 130 lichtbakken uitgevoerd met vezel versterkt dundoek, voorzien van een speciale colourmatch 3M-folie. De lichtbakken variëren in formaten die in veel gevallen opliepen tot o.a. 2700 mm x 11400 mm in Groningen, 1820 mm x 7200 mm in Utrecht en 1830 mm x 5400 mm in Eindhoven. Tegen meerdere gebouwen werden tevens doosletterteksten geïnstalleerd. Van alle locaties werd vooraf een survey gemaakt. Wij moesten met groot materieel uitrukken, wat betekende dat kranen en hoogwerkers een aantal maanden zeer belangrijke "stalen partners" van ons waren.

THOMAS COOK TRAVELSHOP

Project:

Vervanging gevelreclames Thomas Cook Travel Shops.

Opdracht:

Vervanging gevelreclame op ca.180 locaties. Het nieuwe ontwerp van het design bureau van Thomas Cook vertalen naar nieuwe signing producten, het aanvragen van de benodigde vergunningen voor de gevelreclame en het uitvoeren van het projectmanagement.

Planning:

opdrachtverstrekking: november 2005
eerste 20 locaties gereed: december 2005
gedeelte locaties gereed: 2006
restant locaties gereed: medio 2007*
(*) i.v.m. aanvullend eisenpakket van sommige gemeentes

Bijzonderheden:

Op verzoek van de klant heeft Van Beem & Van Haagen het totale projectmanagement verzorgd maar ook de prototyping, productie, vergunningaanvraag en de uiteindelijke plaatsing. Waar nodig is ook het aanhelen en schilderen van de gevels verzorgd. De enkelzijdige lichtbakken zijn uitgevoerd in full colour print, gecombineerd met een reliëftekst. De dubbelzijdige lichtbakken zijn uitgevoerd met gebolde kappen en een full colour print aan de binnenzijde. Extra complicerende factor hierbij was de custom-made ACM- facadeband, die op basis van een locatie survey, per locatie werd aangepast.

AMSTERDAM AIRPORT SCHIPHOL

Project:

Verlichte bagageband bebording in carré vorm.

Opdracht:

Het ontwikkelen, nemen van "visibility" proeven, produceren en installeren van bagageband carrés, in zowel vrijhangende uitvoering als rondom ronde en vierkante kolommen.

Planning:

Opdracht: ontwikkelingsfase medio 2006
Gereed: productie en installatie januari/februari 2007

Bijzonderheden:

Op de gehele luchthaven wijzen zo'n 3000 verlichte bewegwijzeringsborden het publiek de weg. Hiervoor is o.a. een gele 3M colourmatch translucent uitstraling vereist en toegepast, die in alle formaten consistent dient te zijn. De standaard verlichte bebordingen zijn overal 210mm diep. De vrijhangende carrés zijn 180mm diep uitgevoerd en de kolombebordingen kennen een diepte van slechts 100mm en een speciaal geconstrueerde klemconstructie, omdat niet geboord mocht worden in de kolommen. Door een aantal kleurproeven te nemen met verschillende technieken zijn wij er in geslaagd om de kleurconsistentie niet te verstoren en dezelfde uitstraling te bewerkstelligen.

Formaat:

1160mm breed x 1040mm hoog.

TNT IMC SCHIPHOL

Project:

Machtig logo.

Opdracht:

De engineering, levering en installatie van een immens TNT logo tegen de glazen gevel van het IMC gebouw op Schiphol.

Bijzonderheden:

Het machtige TNT logo is één van de kroonjuwelen van de TNT huisstijloperatie en is het grootste van Nederland. Het hangt tegen de glazen gevel van het IMC gebouw op Amsterdam Schiphol Airport waarvoor de Jumbo's er graag een ommetje voor vliegen. Als één van de eerste special signs werd deze "giant" van 18 meter x 8 meter geplaatst. Het project werd in nauwe samenwerking uitgevoerd met alliantiepartner Astley Signs.

TNT POST POSTBANK POSTKANTOREN

Project:

Rebranding gevelsigning 2.350 locaties.

Opdracht:

fase 1: De ontwikkeling, engineering en het schrijven van het complete bestek voor 23 stuks verschillende typen gevelsigning. Tevens het vervaardigen van de prototypes.

fase 2: Het produceren en installeren en monteren van ca. 5.000 stuks gevelsigning t.b.v. 2.350 locaties. Het demonteren, afvoeren en vernietigen van alle oude aanwezige gevelelementen.

Planning:

Opdracht fase 1: januari 2006
Gereed: maart 2006

Opdracht fase 2: juli 2006
Gereed: december 2006

Bijzonderheden:

Het project kende een hoge mate van complexiteit door de vele varianten in formaten, variërend van 170 x 700mm, 260 x 1060mm, 390 x 1590mm en 520 x 2120mm. Daarbij was sprake van zowel enkelzijdige als dubbelzijdige lichtbakken, afhankelijk van plaats en toepassing. Dat alles in de specifieke huisstijlen van respectievelijk TNT Post, Postbank en Postkantoren. De lichtbakken zijn opgebouwd uit een metalen frame voor de dubbelzijdige uitvoering en een kunststof achterwand voor de enkelzijdige uitvoering. Voor de dubbelzijdige uitvoering werden speciale muur- en afdekconsoles ontworpen voor een fraaie afwerking en aansluiting tegen de muur. De fondkappen zijn van gevormd acrylaat, waarvoor per formaat speciale matrijzen geconstrueerd werden. Als kwaliteitseis werd gesteld dat de tekstkappen na het vormen toch een geheel vlak fond moesten vertonen en bovendien rondom hun volledige transparante "look" moesten behouden. De Postkantoor gevelsigning kenmerkt zich door een voorwaartse en achterwaartse lichtuitstraling terwijl de tekst Postkantoor een "reliëf look" heeft. Van Beem & Van Haagen heeft tevens het totale project- en logistiekmanagement verzorgd.

POSTKANTOOR VAN DE TOEKOMST Van buiten naar binnen

Project:

Onze filosofie om projecten te realiseren van buiten naar binnen en vice versa, zoals tegen, in en rondom vele gebouwen al veelvuldig door ons gerealiseerd is, kreeg recent een extra impuls door het ontwikkelen, produceren, aanbrengen van de interne bewegwijzering en de verlichte gevelaanduiding voor het Postkantoor van de toekomst in Heemstede.

Planning:

Opdracht: september 2006
Gereed: november 2006

Bijzonderheden:

In de bestaande houten wanden met een dikte van 65mm zijn teksten door en door uitgefreesd en ingelegd met losse blauwe letters 10mm dik in reliëf. Door verlichting achter de panelen aan te brengen hebben een gedeelte van de teksten een semi-transparante uitstraling met een aureool effect. Op de overige wanden zijn gelaserde teksten met een hoogte van 26mm en 3mm dik aangebracht. In het kantoor werd een verlichte carré aangebracht met fondplaten die afhankelijk van de gezichtshoek meerdere beelden geeft. Alle full colour visuals, belettering door middel van transfers en digitaal printing behoorden tot de opdracht. Aan de buitenzijde completeert de losse verlichte doosletter tekst Postkantoor het geheel. Van buiten naar binnen dus!

VEDIOR NEDERLAND

Project:

Technische en visuele ontwikkeling gevelsigning in het kader van rebranding.

Opdracht:

Gehele technische ontwikkeling gevelidentificatie, prototyping, plaatsing pilotvestiging, aanleveren technisch tekeningenpakket en het complete bestek. Tevens het uitvoeren van alle survey's en het maken van visuals voor ca. 100 vestigingen.

Planning:

Opdracht: oktober 2006
Gereed: december 2006

Bijzonderheden:

Alvorens met de protoyping te kunnen starten, was het noodzakelijk een aantal mogelijk te verwachten technische complicaties te onderzoeken. Met name de essentiële 'verdikkingen' in het ontwerp en de rondingen, vormden bij de ontwikkeling een speciaal aandachtspunt. De leesbaarheid en uitstraling voor zowel het verlichte deel van de fascia's als de dubbelzijdige uitstekende lichtbakken moesten op elkaar afgestemd worden, zodat de beleving als 'straatbeeld' consistent zou worden. Uiteindelijk werd voor het tekstgedeelte Vedior een contrasterende kleuruitstraling ontwikkeld: Vedior blauw als dagwaarde en wit als nachtwaarde. In een bestek werden de belangrijke aspecten t.b.v. de offerteaanvraag vastgelegd. In een technisch tekeningenpakket werd de techniek en toe te passen materialen beschreven. Voor een uitgebreide test werd een pilot locatie in Rotterdam geïnstalleerd.

VEDIOR GROEP NEDERLAND

Project:

Gevelidentificatie voor het nieuwe hoofdkantoor van Vedior Groep Nederland in Hilversum.

Opdracht:

Het verzorgen van de vergunningaanvraag en daarbij behorende technische tekeningen en visuals. Daarnaast de ontwikkeling, levering en installatie van de tekst Vedior met logo aan twee zijden van het pand.

Planning:

Opdracht: medio november 2006
Gereed: 15 december 2006

Bijzonderheden:

In verband met de geplande verhuizing en opening van het nieuwe pand, stond dit project onder enorme tijdsdruk. De medewerking en besluitvorming van de gemeente Hilversum was daarbij essentieel. Door persoonlijk overleg met de Welstandscommissie werd snel consensus bereikt over een voor alle partijen aanvaardbare oplossing. Formaat van de lichtreclame 5000mm x 4000mm, geplaatst op een hoogte van 15 meter boven het maaiveld.

FORTIS BANK

Project:

Produceren en installeren van 3 stuks inwendig verlichte reclamemast lichtbakken.

Planning:

Opdracht: aanvang mei 2006
Gereed: 1 juli 2006

Bijzonderheden:

De drie lichtbakken hebben elk een formaat van 10 x 2.40 meter en werden geïnstalleerd tegen een mast op het terrein van Amstelborgh/Borchland in Amsterdam Zuidoost op een hoogte van ca.15 meter boven het maaiveld. De lichtbakken zijn opgebouwd uit aluminium spanprofielen voorzien van een digitaal geprint vezel versterkt dundoek als fond. De inwendige verlichting werd uitgevoerd met "longlife" fluorescentie buizen.